Πέμπτη, 22 Φεβ 2024
- Διαφήμιση -

Η εξαφάνιση της γυναικείας φωνής των ανδρών!

στις

Οι Καστράτοι πρωτοεμφανίστηκαν τον 16ο αιώνα στην Ιταλία. Ευνουχίζονταν από μικροί για να μπορούν να έχουν ψιλό τόνο φωνής. Τα χαμηλά επίπεδα τεστοστερόνης που προέκυπταν από τον ευνουχισμό εμπόδιζαν την ανάπτυξη μιας αντρικής φωνής στην εφηβεία. Έτσι, ένας ενήλικας καστράτος είχε γυναικεία ψιλή φωνή σαν μια Άλτο ή Σοπράνο. Είχαν αξιοσημείωτες τεχνικές ικανότητες και μεγάλη έκταση φωνής που ήταν υψηλότερη από την Sopranos και Countertenors του σήμερα. Είχαν εύκαμπτες, δυνατές φωνές, που τους επέτρεπαν να διατηρούν και να κρατούν για παρατεταμένο χρονικό διάστημα μια κορώνα. Στην εποχή αυτή όσο ψιλότερη ήταν η φωνή, τόσο περισσότερος ήταν και ο μισθός. Κάποιοι που ξεχώρισαν για τις δεξιότητές τους ήταν ο Farinelli και ο Caffarelli.

Ο Rosselli και ο Blankenbehler συμφωνούν ότι οι καστράτοι είχαν αρχικά επιλεγεί για να εκτελούν δευτερεύοντες ρόλους. Σύμφωνα με τον Barbier, οι καστράτοι για πρώτη φορά έγιναν γνωστοί στο παρεκκλήσι της Σιξτίνης. Οι γυναίκες δεν επιτρέπονταν να τραγουδούν στην εκκλησία, έτσι χρησιμοποιούσαν τους καστράτους που είχαν την ΄υψηλότερη΄ φωνητική εμβέλεια. Ο Barbier, χρησιμοποιεί τη φράση από τη Βίβλο “Mulier absit a choro” (η γυναίκα πρέπει να απουσιάζει από τη χορωδία) για τεκμηρίωση αυτού. Ο Barbier δηλώνει ότι το 1780 η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία στην Ιταλία εργοδότουσε περισσότερους από 2000 καστράτους. Περίπου 4000 νεαρά αγόρια ηλικίας μεταξύ επτά και εννέα ετών ευνουχίζονταν κάθε χρόνο. Εάν κάποιοι από τους καστράτους αποτύγχαναν στο τραγούδι, εάν ήταν τυχεροί, τους δίνονταν η ευκαιρία να γίνουν ιερείς.

- Διαφήμιση -

Ο ευνουχισμός των νεαρών ανδρών τους προσέδωσε μοναδικά φυσικά χαρακτηριστικά που τους έκαναν να ξεχωρίζουν από την υπόλοιπη κοινωνία. Οι περισσότεροι είχαν δυσανάλογα μεγάλα χέρια και πόδια, ασυνήθιστο ύψος, δεν είχαν το μήλο του Αδάμ, καμία τρίχα προσώπου, την πρώιμη έναρξη της φαλάκρας και έφεραν τόσο τα θηλυκά όσο και τα αρσενικά χαρακτηριστικά.

Οι Καστράτοι βρέθηκαν επίσης σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως Γερμανία, Γαλλία και Αγγλία. Αν και εντυπωσίαζαν όλη την Ευρώπη, πολλοί τους περιφρονούσαν. Τα γαλλικά θέατρα απέρριπταν Ιταλούς τραγουδιστές αλλά ο κύριος λόγος ήταν οι καστράτοι. Η γαλλική κοινωνία πίστευε πως ο ευνουχισμός για καλλιτεχνικούς λόγους ήταν συγκλονιστικός και απαράδεκτος.Παράλληλα δεν ήταν αρεστή η ποιότητα της φωνής. Ο φιλόσοφος Jean-Jacques Rousseau στράφηκε κατά του ευνουχισμού για ανθρωπιστικούς λόγους και κατήγγειλε γονείς που ευνούχισαν τους γιους τους με την ελπίδα να επιτύχουν τη φήμη και την τύχη της οικογενείας. Επίσης, Ο Ναπολέων καταδίκασε τον ευνουχισμό και απέκλεισε τα ευνουχισμένα αγόρια από την είσοδο στα γαλλικά σχολεία και ωδεία.

Η εξαφάνιση των καστράτων ήταν μια σταδιακή διαδικασία. Κορυφώθηκε τον 17ο και 18ο αιώνα και άρχισε να μειώνεται στις αρχές του 19ου αιώνα όπου και εξέλειψε κατά τα πρώτα χρόνια του εικοστού αιώνα. Σύμφωνα με τον Rosselli, η εξαφάνιση τους οφειλόταν στην επικρατούσα κοινωνική, πολιτική και θρησκευτική στάση της Ευρώπης στο χείλος του πολέμου. Ο Hicks εισηγείται ότι η εξαφάνιση των καστράτοι πιθανώς οφείλεται στην καταδίκη του ευνουχισμού από τους Γάλλους συγγραφείς του “Διαφωτισμού.” Ο Rosselli (1988) αναφέρει ότι ο Voltaire επέκρινε τον ευνουχισμό και την Καθολική Εκκλησία . Η ίδια η Εκκλησία άρχισε να αντιδρά, δήλωσε ο Βενέδικτος XIV στο σημαντικό έργο του De Synodo dioecesana, με τη λογική ότι ο ακρωτηριασμός πολλών τμημάτων του ανθρώπινου σώματος δεν ήταν νόμιμος εκτός από την περίπτωση της απαραίτητης ιατρικής αναγκαιότητας. Ωστόσο, η πρακτική συνεχίστηκε μέχρι την αρχή του εικοστού αιώνα, όταν το νέο καθεστώς του Πάπα Λέοντα XIII το απαγόρευσε. Επομένως, η καθολική εκκλησία στην Ιταλία ήταν το τελευταίο θεσμικό ινστιτούτο όπου ευνούχιζαν αγόρια για καλλιτεχνικούς σκοπούς, μια παράδοση που μετρούσε πάνω από τρεις αιώνες ζωής.

- Διαφήμιση -
Στέλιος Γεωργίου (Τενόρος)
Στέλιος Γεωργίου (Τενόρος)http://www.steliosgeo.com
BMus Music with honors (Kingston University, UK), MMus in Music Solo performance and Opera (Royal Northern College of Music, UK), Opera certificate (International Vocal Artists Academy of Payerbach, Austria)