Τρίτη, 26 Μαρ 2024
- Διαφήμιση -

Ο Άγις Τουρσίδης μας μυεί στο σαγηνευτικό κόσμο του Χορού

στις

Ρωμιοσύνη: Η σχολή χορού στην Κύπρο που κάνει τη διαφορά

Στέλλα: Τί είδους χοροί διδάσκονται στη σχολή χορού Ρωμιοσύνη και ως προς τί διαφοροποιείται από τις υπόλοιπες σχολές;

Άγις: Ο πολιτιστικός όμιλος παραδοσιακών χορών ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ ιδρύθηκε το 1996 από τον πατέρα μου Νεκτάριο Τουρσίδη στη Λεμεσό αλλά τώρα πλέον είναι παγκύπριο σωματείο, εφόσον υπάρχουν παραρτήματα σε όλες τις πόλεις της ελεύθερης Κύπρου. Ο όμιλος μας αποτελείται από το ομώνυμο Χορευτικό Συγκρότημα και την Ακαδημία.

- Διαφήμιση -

Το χορευτικό συγκρότημα στο ρεπερτόριο του περιλαμβάνει δύο καλλιτεχνικά προγράμματα:

  • το φολκλόρ πρόγραμμα με παραδοσικούς χορούς Πόντου, Γεωργίας, Ελλάδας, Αρμενίας, Καυκάσου.
  • το πρόγραμμα “300 Σπαρτιάτες” στο οποίο γίνεται χορογραφική αναπαράσταση των γεγονότων και της ιδίας της μάχης των Θερμοπυλών.

Σε σχέση με άλλους ομίλους όπου μελετούνται παραδοσιακοί χοροί έχουμε την εξής διαφορά:

Στους περισσότερους ομίλους διδάσκεται η εθνογραφική μορφή των παραδοσιακών χορών δηλαδή όπως ακριβώς χορεύονταν από τον εκάστοτε λαό. Η εθνογραφική εκδοχή του παραδοσιακού χορού έχει τον σκοπό της διατήρησης της παράδοση αλλά αγνοεί και ίσως και εναντιώνεται πολλές φορές στην εξέλιξη της παράδοσης καθώς και δεν έχει στόχο και την καλλιτεχνική του αναβάθμιση.

Στον δικό μας όμιλο έχουμε ως κεντρική μέριμνα τη μελέτη και διατήρηση της παράδοσης και της ιστορίας, όμως κάνουμε ένα βήμα πιο πέρα. Επεξεργαζόμαστε καλλιτεχνικά τον κάθε χορό για να πετύχουμε μια σκηνική εκδοχή του. Η δική μας άποψη είναι ότι όταν κάποιος ανεβάζει στην σκηνή έναν παραδοσιακό χορό, τότε αυτή η παρουσίαση πλέον πρέπει να ακολουθεί τους κανόνες της σκηνής που διαμορφώθηκαν μέσα από το μπαλέτο και το θέατρο. Θέλουμε να εντάξουμε τον παραδοσιακό χορό στην υψηλή τέχνη της χορογραφίας υπηρετώντας έτσι και έναν καλλιτεχνικό σκοπό. Θεωρούμε ότι ο παραδοσιακός χορός έχει την δική του θέση ανάμεσα σε επαγγελματικές κατευθύνσεις της χορογραφίας όπως είναι το κλασσικό μπαλέτο, τα λάτιν, οι μοντέρνοι χοροί.

Απόδειξη της θεωρίας μας είναι τα επαγγελματικά χορευτικά σύνολα από χώρες όπως η Ρωσία με τα μπαλέτα του Μοισέεφ και τα καζάκικα συγκροτήματα, η Γεωργία με τα περίφημα γεωργιανά μπαλέτα, η Ιρλανδία με το Lord of the Dance, η Ισπανία με το Φλαμένκο. Όλα αυτά τα σύνολα έχουν στο ρεπερτόριο τους μόνο παραδοσιακούς χορούς σε σκηνική εκδοχή και έχουν τεράστια επιτυχία σε όλον τον πλανήτη.

Στέλλα: Από ποια ηλικία και μετά μπορούν τα παιδιά να ξεκινήσουν το χορό και με ποιο τρόπο συμβάλλει ο χορός στη σωματική και πνευματική τους κατάσταση;

Άγις: Η σκηνική εκδοχή ενός παραδοσιακού χορού έχει και την διαφορά ότι απαιτεί ένα πολύ υψηλό επίπεδο από τους χορευτές σε σχέση με την απλή εθνογραφική μορφή. Χρειάζεται μια άρτια τεχνική χορογραφική κατάρτιση, γνώσεις των κανόνων της σκηνικής παρουσίασης, της υποκριτικής, απόλυτη πειθαρχία και αυτοπειθαρχία και βαθιά συνείδηση και σεβασμό απέναντι στους συναδέλφους χορευτές αλλά και ως προς τον θεατή, που είναι και ο κεντρικός αποδέκτης του καλλιτεχνικού αποτελέσματος. Χωρίς τον θεατή η σκηνική εκδοχή χάνει το νόημα της.

Όλα αυτά απαιτούν τη σωστή παιδεία, προετοιμασία και εκπαίδευση. Γι’ αυτούς τους λόγους ιδρύθηκε η ακαδημία του ομίλου μας όπου εκπαιδεύουμε τα παιδιά και τα ετοιμάζουμε ώστε να γίνουν  επαγγελματίες χορευτές. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι φτιαγμένο για παιδιά 6 χρονών, όμως υπάρχουν και εξαιρέσεις όταν τα παιδιά ήρθαν λίγο πιο νωρίς ή αρκετά μετά από αυτήν την ηλικία. Έχουμε και περιπτώσεις όπου ενήλικες έφεραν αρχικά τα παιδιά τους αλλά εν τέλει έγιναν οι ίδιοι ενεργοί χορευτές του συγκροτήματος.

Τα παιδιά μελετούν ρυθμική, γυμναστική, κλασσικό μπαλέτο παράλληλα με τους παραδοσιακούς χορούς. Η μελέτη κάθε παραδοσιακού χορού πάντοντε συνοδεύεται και από την μελέτη της ιστορίας, της γεωγραφίας, των εθίμων του λαού στον οποίο ανήκει, των περιστάσεων της δημιουργίας του χορού καθώς και τα μηνύματα που περιέχει. Έτσι η ενασχόληση με τον χορό για τα παιδιά δεν είναι μόνο σωματική άσκηση αλλά και ένας τρόπος να γνωρίσουν τον πολιτισμό, την ιστορία και την γεωγραφία τόσο της πατρίδας τους, όσο και άλλων λαών, γεγονός που συμβάλλει ουσιαστικά και στην πνευματική ανάπτυξη του παιδιού.

Το κάθε εκπαιδευτικό έτος τελειώνει με εξετάσεις στις οποίες είναι παρόντες οι γονείς των παιδιών και στην ουσία είναι ένα είδος πρώτων παραστάσεων για τα παιδιά αφού έτσι εξοικειώνονται χορεύοντας μπροστά στο κοινό. Επίσης υπάρχει ο θεσμός των χορευτικών καλοκαιρινών κατασκηνώσεων. Τα παιδιά άνω των 9 ετών ζουν σε κατασκήνωση μαζί με τους χοροδιδασκάλους χωρισμένοι σε ομάδες. Το πρόγραμμα της κατασκήνωσης εκτός από τον χορό περιλαμβάνει αθλητισμό, μπάσκετ, ποδόσφαιρο, κολύμπι, τρέξιμο. Έχει ως κεντρικό σκοπό να μάθουν τα παιδιά να ζουν μακριά από τους γονείς και είναι και αυτό ένα βήμα προετοιμασίας για περιοδείες και ταξίδια που γίνονται τακτικά στο χορευτικό συγκρότημα.

Στο χορευτικό συγκρότημα και επομένως σε παραστάσεις τα παιδιά αρχίζουν να συμμετέχουν μετά το 3ο έτος φοίτησης στην ακαδημία και εντάσσονται πλήρως σε αυτό μετά το 5ο έτος φοίτησης.

Στέλλα: Έχετε συμμετάσχει ως σχολή σε διεθνή φεστιβάλ και έχετε βραβευτεί. Μιλήστε μας για τις διακρίσεις που έχετε λάβει.

Άγις: Το χορευτικό μας συγκρότημα έχει συμμετάσχει σε πάμπολλους διαγωνισμούς τοπικούς και διεθνείς στην Κύπρο και στο εξωτερικό. Αρχικά λάβαμε συμμετοχή στο Διεθνή Διαγωνισμό Χορού Open Spain Dance στη Βαρκελώνη το 2018 και καταλάβαμε τέσσερεις πρώτες θέσεις σε κατηγορίες σόλο, τρίο, σύνολο. Επίσης στο 9ο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Φολκλόρ στη Βουλγαρία το 2019 κατακτώντας το Χρυσό Μετάλλιο στην κατηγορία παραδοσιακός χορός. Ακολούθησε συμμετοχή κατόπιν ειδικής πρόσκλησης στη 10η Διεθνή Παρέλαση του Μακάο, στην Κίνα το 2019. Να σημειωθεί ότι πάντοντε σε όλες τις εκδηλώσεις του εξωτερικού πρεσβεύουμε τον Ελληνισμό κάτω από τη σημαία της Κύπρου. Όσον αφορά την Κύπρο πολλές φορές μας ζητήθηκε να αντιπροσωπεύσουμε την Γεωργία σε διαγωνισμούς με διεθνή συμμετοχή. Μας τιμάει αυτό το γεγονός γιατί ένα μεγάλο μέρος των παιδιών του συγκροτήματος είναι Ελληνοπόντιοι και επίσης έχουμε και αρκετά παιδιά που είναι Γεωργιανοί. Η Γεωργία για μας είναι δεύτερη πατρίδα καθώς παππούδες πολλών από μας έχουν γεννηθεί εκεί, εφόσον μετά τον διωγμό από τον Πόντο χιλιάδες ‘Ελληνες εγκαταστάθηκαν στη Γεωργία.

Στέλλα: Πώς ένας γιατρός σαν εσάς, ένας αγγειοχειρουργός καταφέρνει να ασχολείται και επαγγελματικά με το χορό;

Άγις: Είναι πραγματικά δεύτερο επάγγελμα για μένα να είμαι χορογράφος του συγκροτήματος και πρόεδρος του ομίλου μας και όχι απλά ένα χόμπι. Απαιτεί συνεχή δουλειά τόσο στην αίθουσα όσο και εκτός αυτής. Είναι κάποιες φορές πολύ δύσκολο να ακολουθώ ένα τρελό ρυθμό με τις εφημερίες, τα χειρουργεία, ιατρείο από τη μια και πρόβες, παραστάσεις, οργανωτικές δραστηριότητες από την άλλη, αν σκεφτείτε μάλιστα ότι έχω και οικογένεια με δύο παιδάκια.

Οπότε όπως καταλαβαίνετε αρχικά το συγκρότημα έγινε οικογένεια και η οικογένεια συγκρότημα. Με βοηθάει πάρα πολύ η γυναίκα μου και ο πατέρας μου που είναι χοροδιδάσκαλοι, τα παιδιά μου πλέον χορεύουν στο συγκρότημα και η μεγάλη μου κόρη άρχισε να με βοηθάει και στη χοροδιδασκαλία.

Μεγάλη βοήθεια είναι οι μαθητές μου οι οποίοι μεγαλώνοντας ακολούθησαν τον δρόμο της χοροδιδασκαλίας και τώρα ανέλαβαν πολλά από τα τμήματα της ακαδημίας. Έτσι μπορώ να αφιερωθώ στο βασικό μου επάγγελμα και λειτούργημα, αυτό του ιατρού. Διεξάγω όλες τις πρόβες στο συγκρότημα καθώς αργά το βράδυ, όταν πλέον τελειώνω από το ιατρείο είμαι πλέον σε θέση να διεξάγω πρόβες στα τμήματα της ακαδημίας.

Στέλλα: Τα όνειρα και τα σχέδια σας για τη σχολή;

Άγις: Πρώτο όνειρο, όραμα ή καλύτερα στόχος είναι να επιστρέψουμε πίσω στην καθημερινότητα. Τώρα η μόνη εναλλακτική μας λύση είναι πρόβες μέσω ίντερνετ, που τελικά αποδείχτηκαν να είναι μια όχι και τόσο άσχημη διέξοδος. Έχουμε εξοικειωθεί αρκετά με αυτόν τον τρόπο της διδασκαλίας και μάλιστα την εβδομάδα μετά το Πάσχα δώσαμε μια παράσταση ο καθένας από το σπίτι του που μεταδόθηκε ζωντανά από το κανάλι μας στο YouTube και έλαβε θετικά σχόλια από θεατές σε διάφορα μέρη του κόσμου.

Δεύτερος στόχος είναι να μπορέσει το Χορευτικό Συγκρότημα μας να γίνει επαγγελματικό όχι μόνο σε επίπεδο εκτέλεσης αλλά και σε τέτοιο επίπεδο ώστε να μπορούν οι χορευτές να αμείβονται για τη δουλειά τους. Στην επίτευξη αυτού του στόχου πιστεύω πως θα συμβάλει το νέο πρόγραμμα μας “300 Σπαρτιάτες” που ήδη μας εξασφάλισε τη νίκη στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Φολκλόρ και πιστεύω ότι θα είναι ένα καλλιτεχινκό “προϊόν” με αυξημένη ζήτηση. Φυσικά απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εύρεση οικονομικών πόρων για να μπορεί να υλοποιηθεί το όραμα σε επαγγελματικό επίπεδο. Αυτό θα ήταν δυνατό είτε με τη στήριξη του κράτος, είτε μιας ιδιωτικής επιχορήγησης.

Τρίτος στόχος είναι να εμπνεύσουμε και άλλα παιδιά να θέλουν να ασχοληθούν με τον χορό και να έρθουν στην ακαδημία μας για να μπορούν κάποιοι από αυτούς να γίνουν οι χορευτές που θα είναι μέρος του επαγγελματικού πλέον χορευτικού συγκροτήματος.

Όλα αυτά θα κάνουν πραγματικότητα το μεγάλο μου όνειρο που δεν είναι άλλο από την ανάδειξη της μεγαλειώδους ιστορίας και του πλούσιου πολιτισμού της Ρωμιοσύνης. Για μας η ”Ρωμιοσύνη” είναι μια καθολική έννοια που αγκαλιάζει όλο τον πλανήτη έχοντας ως κύρια ιδανικά την αγάπη, την αλληλεγγύη, την αποδοχή, το σεβασμό,την αλήθεια, το δίκαιο, τη δημιουργία. Αυτά τα ιδανικά θέλουμε να μεταδώσουμε στους μαθητές μας και αυτά εκφράζουμε και μέσα από το καλλιτεχνικό μας έργο.

Αχιλλέας Άγις Τουρσίδης
Πρόεδρος Πολιτιστικού ομίλου Παραδοσιακών χορών ‘’Ρωμιοσύνη’’
Καλλιτεχνικός Διευθυντής Χορευτικού συγκροτήματος ‘’Ρωμιοσύνη’’

- Διαφήμιση -
Στέλλα Τζιμπιλή
Στέλλα Τζιμπιλήhttps://www.ypatias.com/
Η Στέλλα Τζιμπιλή, Εκπαιδευτικός - φιλόλογος - Συγγραφέας. Σπούδασε φιλοσοφία στη Φιλοσοφική σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στη συστηματική φιλοσοφία. Υπ. Διδάκτωρ φιλοσοφίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.